Eddy Dyselinck, 50 jaar bij E.M.L..

 

 

 

 

 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 

• Eddy werd lid van de club op 9 mei 1965. Hij was toen een jonge god met slechts 22 jaar op de teller; het leven moest nog beginnen… De EML club bestond toen reeds 4 jaar en had als “vliegveld” de speelplaats van de broederschool in Eeklo. In die tijd was er nog geen radio besturing en dus vloog Eddy “rondvlucht” ; hierbij werd het toestel via een systeem met fijne staalkabels bestuurd welke bevestigd zijn aan één van de vleugel tips. Het vliegtuigje draaide dus steeds rondjes om de piloot tot die er “zat” van werd. Vanaf die datum verloopt de geschiedenis van de EML onlosmakelijk verbonden met Eddy en deze geschiedenis is er een van “op zoek naar een nieuw vliegveldje ” met daaraan gekoppeld “netwerken met boeren opzetten” (zoals we het de dag van vandaag zouden zeggen) .…

 

• Twee jaar later, in 1967, kon Eddy niet weerstaan aan de verleiding om een radiobesturing aan te schaffen. Dat was in die tijd een echte sprong voorwaarts in de geschiedenis van de modelluchtvaart. Eddy kocht dan ook een Kraft “tip-tip” besturing, echter zonder medeweten noch overleg met de vrouw des huizes genaamd “Imelda”… De details van de thuiskomst met de nieuwe aanwinst zijn tot op heden voor buitenstaanders nog steeds onbekend….

 

• In 1968 ging Eddy zogezegd “in het zwart” gaan vliegen. De EML moest namelijk weg bij de broederschool, uiteraard niet omwille van de studenten revolte (Parijs mei 68 ;-) maar omwille van geluidsoverlast. Dus Eddy ging samen met Jo van de Woestijne op zoek naar een nieuwe plek en ze kwamen uit bij boer Marcel Coene in de Veldekens, Eeklo.

 

• In 1970 werd een ander terrein op “Veldekens” goedgekeurd, maar nog hetzelfde jaar werd er toch besloten om opnieuw te verhuizen. En zo kwam Eddy met de club in het gebied van “den Bus” terecht, bij boer De Baets. De club zal van dan af in dit gebied blijven, zij het op diverse andere terreinen.

 

• Eddy start in1970 eveneens zijn carrière als penningmeester van de EML, een functie welke hij tot op heden 45 jaar lang onafgebroken heeft waargenomen! Naast penningmeester houdt Eddy niet alleen de centjes in de gaten maar doet alle bestellingen, bankverrichtingen, kantinedienst en is tevens club klusjesman.

 

• In 1971 was het alweer zover. Eddy verkast met de club naar boer Marc Poppe en deze keer was er voor het eerst ook een “kantine” zodat ook Imelda mee kon gaan. Om te helpen en wellicht ook om een oogje in het zeil te houden ;-)

 

• De plannen voor de hoogspanningslijn maken dat Eddy en co terug op zoek moesten naar een ander terrein. En zo komen de EML leden in 1973 te vliegen vlak naast “de watergang”. (en Eddy soms ook erin) Er werd niet alleen gevlogen, er werd ook gefeest: voor de eerste keer werd in 1973 “Buskermis” georganizeerd en Eddy werd dan ook lid van de feestcommissie. De geschiedenis van Bus kermis loopt nauw verbonden met de geschiedenis van Eddy als bestuurslid van de EML.

 

• De komst van de Expressweg N49 doet de club opnieuw verhuizen in 1983 naar de huidige locatie op een weiland van Ronny Ingels. Bus kermis verhuist mee. Eddy en co steken de handen uit de mouwen en bouwen een nieuw clubhuis waar tot heden Eddy zo nu en dan een “Hoegaerdeken” komt drinken….

 

• Met een leeftijd van 72 is Eddy een van de oudste clubleden; hij denkt voorlopig nog niet aan stoppen.

 

Opgemaakt door I. De Backer, secretaris EML, n.a.v. interview met Eddy op 04/09/2015