van K.E.M.L. piloot tot lijnpiloot.

Gefascineerd door alles wat vliegt ben ik in 1978 als jonge snaak lid geworden van de EML. ‘De Club’ heeft m’n passie en ambitie verder aangewakkerd en zo ben ik via een lang en hobbelig parcours lijnpiloot geworden. De belabberde toestand van de Belgische luchtvaart heeft ervoor gezorgd dat ik in Luxemburg ben terechtgekomen. Luxair bood me jobzekerheid in een labiele sector en ik ben er tot het einde van mijn loopbaan gebleven. Dat ik op het moment van mijn pensionering door de Svenson Classics Fly-In opnieuw bij de KEML ben terecht gekomen maakt van dit alles een bijzonder mooie ‘full circle’.

1992-1997 Copiloot Embraer Brasilia

De Brasilia was voor zijn grootte een complex en performant vliegtuig. Het was m’n eerste ‘type rating’ en tot op vandaag denk ik met bijzonder veel nostalgie terug aan dit toestel.

1997-2000 Copiloot Boeing 737 400/500

De Boeing 737 400/500 werd door Luxair gebruikt voor typische lijnvluchten tussen de europese hoofdsteden en voor vakantie bestemmingen in Zuid-Europa en Noord-Afrika.

2000-2007 Captain Embraer 145

De Embraer 145 was een ‘regional jet’ en gaf een kleine maatschappij als Luxair de mogelijkheid passagiers op regionale vluchten ‘jet comfort’ aan te bieden. Het vliegtuig was uitgerust met een Head Up Display en kon daardoor landen in marginale weersomstandigheden. Op de Embraer 145 ben ik captain geworden.  Na het verwerven van de nodige ervaring ben ik ook instructeur en examiner geworden, functies die ik tot het einde van mijn carriere heb uitgeoefend.

2007-2015 Captain Bombardier Q400

De stijgende brandstofprijs betekende het einde van de regional jets en de Embraer 145 werd vervangen door de Bombardier Q400. Dit toestel is uitgerust met 2 turboprop motoren van 5000+ pk en is buitengewoon performant. Ik was vanaf dag 1 betrokken bij de introductie van dit type in de vloot, daardoor kreeg ik de kans om meerdere vliegtuigen van de fabriek in Toronto via Goose Bay en Reykjavik over te vliegen naar Luxemburg.

2015-2022 Captain Boeing 737 700/800

De laatste stap in mijn loopbaan!
Hoogtepunt was m’n kwalificatie voor het vliegveld van Funchal op Madeira. Dit vliegveld wordt beschouwd als een van de moeilijkste ter wereld. De runway ligt tegen een bergflank en is gedeeltelijk op palen gebouwd.

In dit beroep verzamelt een mens een massa boeiende ervaringen en mooie herinneringen! Naast vliegen was ook instructie geven, zowel in de simulator als op het vliegtuig, bijzonder interessant en verrijkend. Bij mijn afscheid viel het me op hoeveel collega’s herinneringen ophaalden aan een goede trainingsessie of een succesvolle check...

Op 30 december 2022 heb ik met de hulp van m’n favoriete ‘all female crew’ mijn laatste vlucht tot een goed en veilig einde gebracht. Kwestie van de pijn een beetje te verzachten ... en in schoonheid te eindigen. De brandweer heeft ons een fantastisch ‘water salute’ bezorgd, een formidabel afscheid na 30 jaar trouwe dienst!