De derde Svenson: Classics Fly-In 2024.

 

 

Op 1 September was het met de 3e Svenson&Classics Fly-In andermaal een feest van modelbouw nostalgie bij de Koninklijke Eeklose Modelluchtvaart. Vorig jaar kon die wegens omstandigheden niet doorgaan, en we hadden eigenlijk gedacht dat dit de opkomst zou schaden. Niets daarvan! Met 113 modellen op het plein realiseerden we zelfs een recordopkomst. De commentaren blijven unaniem: dit is het soort bijeenkomst die het hart van elke modelpiloot even harder doet slaan. Geen wedstrijdstress, veel kameraaderie, prachtige modellen, prachtige vluchten. Met daar bovenop prachtig weer. Wat nog harder opviel dan in eerdere edities waren het stijgend aantal nieuw gebouwde modellen veelal afgewerkt alsof ze op een kunst tentoonstelling dienden te worden gepresenteerd. En hoewel dit alles een eerbetoon is aan Svenson en zijn stichter Leon Janssens, verwelkomen we graag de grote variëteit toestellen, alle soorten , alle merken. Er is ook duidelijk een heropleving van ‘Multi’ toestellen, getuige het aantal Curare’s, en zelfs een Magic. Beiden zijn iconische modellen van de hand van wat waarschijnlijk een van de grootste kampioenen is binnen onze hobby: Hanno Prettner.

 

 

 

Ook in het buitenland blijven we niet ongemerkt. Uit Nederland kwamen Winfried en Günter met heel wat moois, onder andere een Duke en wat voor mij de fijnst afgewerkte Svenson Channy moet zijn ter wereld. Nog straffer was de komst van Richard en Suzan Spreadbury vanuit de UK. Richard is een gewaardeerd en gekend modelbouwer, nu vooral zeer actief met RC Jets. Hij publiceerde eerder in het Engels tijdschrift RCM&E, en is ontwerper van de Spirit. Het plan van die Spirit is nog steeds te vinden op OuterZone. Richard had onder andere een nieuw gebouwde Taurus mee, maar dan wel met de ‘oude’ bouw technieken. De vleugel is overspannen met Japans papier en spanlak. De romp is helemaal in de kleuren van het origineel model uit de jaren 60 van Ed Kazmirski. Er staat een Merco motor op, bij nader inzien zit daaronder verscholen een brushless motor. Dat dit grote model van 170cm spanwijdte met aandrijfbatterij nauwelijks 4 gram over de 2kg gaat getuigt van het vakmanschap van de bouwer. Die bouwer is Steward Forster die lid was van het UK F3A team in de jaren 80. Richard was dermate in zijn nopjes met deze mooie dag in Eeklo dat hij deze Taurus aan onze club geschonken heeft! Wat een mooi gebaar.

 

 

 

Alle modellen en piloten bespreken zou 5 edities van Tijdingen vragen. Ik pik er toch een paar uit. De jeugdige Jasper Deré vloog met een oer Curare die volgens zijn eigen zeggen twee keer zo oud was als hijzelf. De passie straalt van zijn gezicht wanneer hij over de modelvliegerij vertelt. Helicopters zijn altijd een buitenbeentje geweest binnen onze hobby. Hans Devos vloog een electro versie van de Heli Baby voor, een kleinere versie van de Heli Boy van Schlüter. Even mooi gepresenteerd was de 100% originele Hirobo Shuttle, sorry aan de piloot maar ik ben zijn naam even kwijt! Helemaal retro werd het met Guy Vanderschelden die naast zijn gekende giga Robinson 22 een Graupner Bell 212 uit 1973 (!!!) presenteerde. Meer dan 50 jaar oud dus, met een toen ook al warmlopende HB 10cc en nukkige Perry carburator. Na enig gevloek en blijven proberen kon Guy tonen dat hij een super piloot is. Weet dat in zijn Bell GEEN staart gyro zit, wie dat ooit geprobeerd heeft (ik…) weet dit te appreciëren.

 

 

Philip en Michel Avonds waren zoals steeds present met een immer groeiende vloot van nu 18 (ACHTTIEN) modellen. Dit jaar viel hun Duellist met twee 6.5cc motoren niet uit maar binnen de toon: hoe die twee motoren synchroon op gelijke toeren draaien getuigt dat Philip weet hoe ze af te stellen. Een weerkerend inspirerend moment is wanneer alle Westerly’s tegelijk de lucht ingaan. Dit jaar waren er zeven en wie meevliegt of er genietend naar staat te kijken wordt daar gewoonweg goed gezind van. Het zou leuk zijn om volgend jaar zoveel mogelijk Westerly’s naar Eeklo te lokken, haal hem van de zolder, of bouw er een in de wintermaanden!

 

 

Vaste klanten zijn het Control Line Team van de MACH. Bij hun demonstraties van Combat en Acro vallen telkens de monden open van verbazing en bewondering. De meeste deelnemers worden hier niet vermeld, maar zij zijn het absoluut die de dag hebben doen slagen. Dank aan allen om zo talrijk naar Eeklo te zijn afgezakt.

 

Ook een dikke merci aan ons leden die zich ingezet hebben voor een feilloze organisatie. Met een speciale vermelding voor Roland Rods die tot uitputtens toe - letterlijk - de hitte van de BBQ heeft getrotseerd. Evenals Luk en Ronny achter den toog die heel goed geslapen hebben die nacht.

Leon Janssens kon er zelf niet bijzijn, de gezondheid en de leeftijd eisen hun tol. Zijn broer Thierry vertegenwoordigde hem bij ons, hij heeft er zichtbaar van genoten. Bij het afsluiten van het evenement werd er nog door alle aanwezigen een stevig ‘Merci Leon’ gezongen. Ook volgend jaar zullen we dat zingen, want de editie 2025 ligt al vast op zondag 31 augustus.